• Google Plus
  • Comment

Kriteria Wanita Idaman Menurut Islam

Wanita solehah selalu menjadi dambaan orang-orang terdekat seperti keluarga dan handai taulan, begitu juga dengan masyarakat luas. Wahai wanita, sesungguhnya kejadianmu terlalu unik, tercipta dari tulang rusuk. Adam yang bengkok menghiasi taman-taman indah lantas menjadi perhatian sang kumbang, kau umpama sekuntum bunga, harum aromamu menarik sang kumbang untuk mendekatimu. Namun, bukan semua bunga mampu menarik kumbang jika terdapat cact cela.

Adapaun Kriteria wanita idaman menurut islam:

  1. Berpegang kepada agama. Wanita yang berpegang kepada agama mempunyai kepribadian yang nuggu;. Batas-batas syariat yang dipegang dna terpelihara dalam hidupnya mengangkat martabat diirnya sebagai seorang yang layak dikagumi oleh lalaki, dia tidak akan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan syariah islam. Memang beruntung mana-mana lelaki yang beristri dengan wanita sebegini.
  2. Kecantikan dalalman. Wanita yang tulen adalah leamh lembut dalam perwatakan tetapi mempunyai prinsip dalma hidup. Inilah kecantikan dalaman yang dicari oleh ramai lelaki. Wanita yang mmepunyai kecantikan kedalaman tidak akan sesekali menjual maruah dirinya hanya untuk mencari nama dan uang. Mereka tidak akan sesekali tunduk pada nafsu atau berbuat sesuatu semata-mata karena maruk harta dan kekayaan.
  3. Manja. Lelaki suka wanita kekanak-kanakan atau yang ada sifat manja, supaya lelaki boleh memainkan peranan sebagai pelindung. Namun begitu juga sifat manja dan kekanak-kanakan yang melampau tidak sesuai karena ia akan menampakkan wanita itu seprti kurang matang.
  4. Pandai menjaga kecantikan. Lelaki menginginkan wanita yang panadai menjaga kecantikan diirnya. Wanita dan kecantikan memang susah nak dipisahkan. Mereka akan kelihatana bertambah cantik jika bijak mengurus penampilan diri. Lelaki secara fitrahnya memang maukan wanita yang pandai menjaga kecantikan. Karena ia akan membuat mereka bangga
  5. Berahlak mulia. Wanita yang berahlak mulia dikenali juga sebagai wanita solehah. Wnaita adalah hiasan dunia, tetapi seindah hiasan adalah wanita solehah. Merekalah ibu, istri. Kekasih dan merupakan tunjangan kejayaan suami.
  6. Tidak memamerkan keseksian. Lelaki suka manjamu mata dengan melihat aura wanita, namun tidak suka menjadikan istri karena keindahan diir wanita tu seolah-olah menjadi barang pameran untuk mata semua lelaki lain.

Wanita dengan kriteria diatas tentu tidak harus ada dalam satu orang, tetapi bisa mendekati kriteria tersebut sudah menjadi sebuah kebanggaan kareana berarti kita adalah wanita yang diidam-idamkan banyak orang. Baik orang disekeliling kita maupun masyarakat luas.

Leave a Comment